Kalendarium Kiedy
W 1 kinie
Nowy film Wesa Andersona " Fenicki układ" jest realizowany na podstawie scenariusza, który napisał wspólnie ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. To historia pewnej rodziny i jej biznesu.
W 2 kinach
Lucy jest przebojową swatką z Nowego Yorku. Dzięki jej pracy udało się związać wiele szczęśliwych par.Lucy ma bardzo duże oczekiwania w stosunku do mężczyzn. Pewnego dnia poznaje idealnego mężczyznę, który spełnia wszystkie jej wymagania (Pedro Pascal, serial "The Last of Us", Gladiator II" ), ale jednocześnie zaczyna kwestionować, co tak naprawdę stanowi idealne dopasowanie, gdy jej były chłopak (Chris Evans, seria „Avengers”; „Kapitan Ameryka”) ponownie ją zauroczy.
W 1 kinie
To ostra satyra na media, które manipulując przekazem, często celowo wprowadzają społeczeństwo w błąd. Karel Beran (Ondřej Vetchý) to doświadczony radiowiec, który pracuje jako korespondent zagraniczny w fikcyjnym państwie arabskim o nazwie Kambur, gdzie mają odbyć się wybory decydujące o przyszłości kraju. Pomimo że sytuacja na miejscu robi się coraz bardziej napięta, mężczyzna, kiedy docierają do niego pogłoski o niewierności jego partnerki, wraca do Pragi. W tym czasie w Kamburze wybucha rewolucja, a skołowany bohater decyduje się na oszustwo, udając, że wciąż jest na miejscu. Rozdarty pomiędzy problemami osobistymi a dziennikarską etyką Karel przygotowuje fikcyjny reportaż z miejsca zdarzeń. Symuluje odgłosy zamieszek arabskiej rewolucji przy użyciu sprzętów kuchennych w swoim mieszkaniu na Vinohradach. Co więcej, regularnie na antenie radia przedstawia najnowsze informacje z bliskowschodniego kraju. Rodzi się pytanie – czy fakt, że to wszystko jest zmyślone, ma jakiekolwiek znaczenie w chwili, gdy słuchalność rośnie w zawrotnym tempie?
W 1 kinie
200 lat po otwarciu i sto lat po nabyciu pierwszych dzieł Van Gogha, National Gallery gości największą w historii Wielkiej Brytanii wystawę Van Gogha. Van Gogh jest nie tylko jednym z najbardziej uwielbianych artystów wszech czasów, ale być może najbardziej niezrozumianym.Ten film to szansa na ponowne przyjrzenie się i lepsze zrozumienie tego kultowego artysty. Skupiając się na jego wyjątkowym procesie twórczym, Van Gogh: Poets & Lovers bada lata spędzone przez artystę na południu Francji, gdzie zrewolucjonizował swój styl. Van Gogha pochłonęła pasja opowiadania historii w jego sztuce, zamieniając otaczający go świat w żywe, wyidealizowaneprzestrzenie i symboliczne postacie.Poeci i kochankowie wypełniali jego wyobraźnię; wszystko, co robił na południu Francji, służyło tej nowej obsesji. Częściowo to spowodowało jego niesławne załamanie, ale nie powstrzymało jego kreatywności, gdy tworzył arcydzieło za arcydziełem. Odkryj jeden z najważniejszych okresów w historii sztuki w tym jedynym w swoim rodzaju pokazie.Film powstał w ścisłej współpracy z Galerią Narodową.
W 1 kinie
12-letnia Bailey (Adams) mieszka z wytatuowanym od stóp do głów ojcem, Bugiem (Keoghan), i starszym bratem Hunterem w małym mieście na wschodzie Anglii. Mimo ciepłych uczuć i dobrych chęci niedojrzały Bug więcej czasu poświęca nowej partnerce i szukaniu pomysłów na zarabianie pieniędzy, niż swojej wrażliwej córce. Pozostawiona sama sobie, niezrozumiana przez otoczenie nastolatka zaprzyjaźnia się z nieznajomym, tytułowym Birdem (Rogowski). Ich letnia włóczęga w poszukiwaniu śladów przeszłości pozwoli Bailey rozwinąć skrzydła i uwierzyć w siebie.
W 1 kinie
Prawdziwa historia Eugenia, jednego z najsłynniejszych hiszpańskich komików, który rozśmieszał Hiszpanów do łez w trudnych czasach transformacji. Jego losy, obfitujące w niespodzianki, zwroty akcji i dramatyczne wydarzenia, to wymarzony materiał na filmową biografię - poczynając od przypadkowego spotkania w autobusie, które wywróciło do góry nogami jego uporządkowane życie, przez szaleńczą miłość, karierę muzyczną, narodziny scenicznej persony i tragedię, która naznaczyła jego życie osobiste. Czarny strój, ciemne okulary, kamienna twarz i papieros, z którym nigdy się nie rozstawał, do dziś pozostają żywym symbolem hiszpańskiego humoru. Reżyser David Trueba portretuje skomplikowaną postać twórcy, wyrastającego z keatonowskiej tradycji smutnego komika, który doskonale wykorzystuje rozdźwięk między swoimi anegdotami i ponurym wizerunkiem. Zagląda też za kulisy sławy Eugenia i opowiada wzruszającą historię jego małżeństwa - wielkiej miłości, która nadała sens życiu dwójki artystów, ale zakończyła się tragicznym finałem. W główną rolę wcielił się nagrodzony Goyą David Verdaguer, który bezbłędnie wygrywa wewnętrzne napięcia targające Eugeniem. Jego ekranowa partnerka, Carolina Yuste, tworzy poruszający portret kobiety, której aspiracje przyćmiewa nagła sława męża.
W 2 kinach
„Małe miłości” to esencja wakacyjnego kina – skąpany w słońcu film o miłości, życiowych wyborach i związkach na odległość, do których reżyserka przewrotnie zalicza także relacje dorosłych dzieci ze starzejącymi się rodzicami. Z lekkością, czułością i humorem opowiada o wielkich emocjach. Zeskrobuje urazy jak starą farbę ze ścian, a tęsknoty i fantazje puentuje tanecznymi, popowymi piosenkami. Często słucha ich na telefonie Teresa (María Vázquez), 42-latka, która zmieniła wakacyjne plany, by zająć się matką. Naburmuszona Ani (Adriana Ozores) miała drobny wypadek i przez jakiś czas wymaga opieki. Całe lato pod jednym dachem to wyzwanie dla obu kobiet, które spierają się o każdy drobiazg. Ale słońce i czas nieuchronnie rozpuszczają konflikty, więc Teresa i Ani doświadczają też nieoczekiwanej bliskości. „Małe miłości” Celii Rico Clavellino dają drugą szansę pogrążonym w kryzysie relacjom, nie oceniają miłosnych pomyłek, dowartościowują samotność z wyboru, a przede wszystkim ze zrozumieniem portretują jeden z najbardziej burzliwych związków: matki i córki.Uhonorowane na festiwalu w Maladze Specjalną Nagrodą Jury i nagrodą dla najlepszej aktorki drugoplanowej (Ozores), swoją wyjątkową atmosferę „Małe miłości” zawdzięczają fenomenalnemu aktorskiemu duetowi, subtelnemu humorowi i łagodności, z jaką podchodzą do wyborów bohaterek. Celebrujący małe przyjemności, szukający smaku życia w ulotnych chwilach, doceniający prostotę – film Clavellino to nowy, wyrazisty kobiecy głos w hiszpańskim kinie. I opowieść otulająca ciepłem jak letni, wakacyjny wieczór.
W 1 kinie
Granada, późne lata 90., czas artystycznego fermentu i przemian kulturowych. Tuż przed nagraniem trzeciej płyty, popularna indie rockowa kapela przechodzi poważny kryzys. Odchodzą basista i perkusista, a gitarzysta popada w autodestrukcyjną spiralę. Zespół może uratować tylko determinacja wokalisty, który walczy o jego przetrwanie. Czy trudy tworzenia albumu zbliżą muzyków do siebie, czy przypieczętują rozpad grupy? Hiszpański kandydat do Oscara, (nie) inspirowany losami kultowego zespołu Los Planetas, który do dziś elektryzuje fanów na festiwalach i w salach koncertowych. „Drugie miejsce” to porywający zapis rewolucyjnego momentu w historii hiszpańskiej muzyki, który wywarł na niej nieodwracalne piętno, oraz hołd oddany ostatniej dekadzie XX wieku - jej modzie, dźwiękom i nieujarzmionej energii. To także pełen nostalgii i uroku portret Granady, miasta kulturowego fermentu i rewolucji. Za kamerą stanął mistrz kina dokumentalnego Isaki Lacuesta („Legenda o czasie”, „Między morzem a oceanem”), we współpracy z Polem Rodríguezem. Wspólnie zdobyli liczne reżyserskie wyróżnienia, w tym Nagrodę Gaudí i Nagrodę Goya, a „Drugie miejsce” stało się jednym z najbardziej nagradzanych filmów w historii hiszpańskiego kina.
W 1 kinie
Florence ma obsesję na punkcie Davida, ale David nie ma obsesji na punkcie Florence. Prosi więc kumpla, by zdjął z niego ciężar niechcianej miłości i uwiódł działającą mu na nerwy dziewczynę. Ten plan chcą wprowadzić w życie na spotkaniu z ojcem Florence, w obskurnej restauracji gdzieś przy autostradzie.Zastanawiacie się, co film z taką fabułą robi w programie naszego festiwalu? Spokojnie. „Drugi akt” to najnowsze dzieło Quentina Dupieuxa, francuskiego mistrza surrealistycznego kina i absurdalnego poczucia humoru, smakosza ryzyka, geniusza celuloidowego szaleństwa i brawury. W „Drugim akcie” naśmiewa się bez litości z przemysłu filmowego, kina niezależnego, poprawności politycznej, zagrożenia artystów przez sztuczną inteligencję. Jak to u niego, prosta z pozoru historia szybko staje się przyjemnie zagmatwana, przewrotki fabularne zachwycają, a dialogi porażają swoją trafnością i dowcipem. Czego innego spodziewać się zresztą po facecie, który dał nam takie perełki, jak „Palenie powoduje kaszel”, „Niewiarygodne, ale prawdziwe”, „Mandibules”, „Deerskin” czy „Mordercza opona”? Trudno sobie wyobrazić program Splat!FilmFest bez jego najnowszego filmu i oto jest – prosto z tegorocznego festiwalu w Cannes.W rolach głównych gwiazdy francuskiego i światowego kina, wielokrotnie nominowane do statuetek Cezara – Léa Seydoux, Vincent Lindon, który gra karykaturę siebie, a także Louis Garrel.
W 1 kinie
Minęło wiele lat, odkąd Jennifer Love Hewitt zagrała Julie James, dobroduszną dziewczynę, która nie może uciec od swojej przeszłości w slasherze z 1997 roku ”Koszmar minionego lata”. W tym roku powróci w kultowej roli w nadchodzącym sequelu. Kiedy piątka przyjaciół nieumyślnie powoduje wypadek samochodowy, zawierają pakt, aby zachować to co się stało w tajemnicy, zamiast stawić czoła konsekwencjom. Rok później przeszłość powraca, by ich prześladować. Przyjaciele są zmuszeni stawić czoła przerażającej prawdzie: ktoś wie, co zrobili zeszłego lata... i jest piekielnie zdeterminowany, aby się zemścić. Oryginalny film był oparty na powieści z 1973 roku autorstwa Lois Duncan.
W 2 kinach
Czy kiedyś czułaś się gorsza, odrzucona, niekochana, samotna, wściekła? Czy zrobiłabyś absolutnie wszystko, żeby poczuć się piękna?"Brzydka siostra" to historia Elwiry , która żyje w cieniu swojej bajecznie pięknej przyrodniej siostry. W świecie, gdzie uroda to waluta, a królewski bal przypomina bezwzględne igrzyska, Elwira postanawia za wszelką cenę poślubić księcia. Największą przeszkodą, aby podbić serce wymarzonego mężczyzny i rozpocząć nowe lepsze życie, jest Kopciuszek.To nie jest bajka dla grzecznych dziewczynek, to obrzydliwie wciągająca opowieść o obsesji piękna, aż do bólu, która fascynuje, miażdży i zostawia ślad.
W 2 kinach
Kochający komediowe zamieszanie, uwielbiany na całym świecie i zawsze pragnący marmolady miś Paddington powraca z trzecią i zarazem największą przygodą w całym swoim misiowym życiu! Tym razem ten odziany w niebieski płaszczyk i czerwony kapelusz bohater wraz ze swoją ludzką rodziną uda się na zbadanie tajemnic samego serca dżungli w Peru. Na tę przygodę jedna kanapka z marmoladą na pewno nie wystarczy! Miś Paddington wraz z rodziną Brownów postanawia wyruszyć w daleką podróż do Ameryki Południowej, a dokładniej do Peru, aby odwiedzić swoją ukochaną ciocię Lucy. W tym celu wszyscy udają się do umieszczonego nieopodal lasu deszczowego Domu dla Emerytowanych Niedźwiedzi. To jednak dopiero początek niezwykle ekscytującej przygody, w trakcie której odkryją wiele tajemnic. Przed nimi podróż życia, która poprowadzi ich od amazońskiej dżungli aż po górskie szczyty Peru!
W 1 kinie
Wysoko w górach, wraz ze swoim dziadkiem mieszka Heidi. Dziewczynka kocha wszystkie zwierzęta, więc gdy pewnego dnia wraz ze swoim przyjacielem Peterem odnajdują uwięzionego między skałami małego rysia, postanawiają mu pomóc. Zwierzątko wymaga leczenia oraz potrzebuje wrócić do swojej dzikiej rodziny daleko w górach. Bez wiedzy dziadka, Heidi, Peter i niezastąpiony pies rasy bernardyn biorą na siebie misję uratowania małego przyjaciela. Sprawy się jednak komplikują, gdy pewien chciwy biznesmen postanawia wybudować w górach tartak i zastawia pułapki na dzikie zwierzęta. Teraz Heidi i Peter muszą chronić nie tylko rysia i jego rodzinę, ale także swoją wioskę i ukochaną przez nich naturę. Najsłynniejsza dziecięca bohaterka Szwajcarii powraca, by ocalić małego rysia i dziką alpejską przyrodę. Za powstaniem filmu „Heidi ratuje rysia” stoi scenarzysta hitów „Gnomeo i Julia” oraz „Corgi, psiak królowej”, a także producent „Pszczółki Mai: Miodowych igrzysk”. Opowieść inspirowana niezwykle popularną książką i postaciami wykreowanymi przez Johannę Spyri zabierze widzów – małych i dużych – w porywającą górską przygodę, niosąc ze sobą cenną lekcję troski o naturę i dzikie zwierzęta. Zapierające dech w piersiach efekty wizualne, zachwycające krajobrazy i potężny przekaz ekologiczny sprawiają, że animacji tej udało się uchwycić niewinność i radość, które ukształtowały dzieciństwo wielu pokoleń.
W 1 kinie
Witamy w świecie Minecrafta, gdzie kreatywność nie tylko pomaga tworzyć, lecz jest niezbędna do przetrwania! Czworo nieudaczników – Garrett „Śmieciarz” Garrison (Momoa), Henry (Hansen), Natalie (Myers) i Dawn (Brooks) – zmaga się z codziennymi problemami, kiedy nagle tajemniczy portal wciąga ich do Nadziemia: dziwacznej krainy pełnej sześcianów, w której najważniejsza jest wyobraźnia. Żeby wrócić do domu, będą musieli zapanować nad tym światem i ochronić go przed złymi stworzeniami, takimi jak pigliny i zombie. W tym celu wyruszają na magiczną wyprawę z nieoczekiwanym towarzyszem – doświadczonym graczem Stevem (Black). Ta przygoda zmusi całą piątkę do wykazania się odwagą i odkrycia w sobie cech, dzięki którym każde z nich jest na swój sposób kreatywne. Są to te same cechy, które pomagają żyć w prawdziwym świecie.Nominowany do Oscara Hess (95 zmysłów, Nacho Libre) wyreżyserował film na podstawie scenariusza Chrisa Bowmana, Hubbela Palmera, Neila Widenera, Gavina Jamesa i Chrisa Galletty oraz pomysłu Allison Schroeder, Chrisa Bowmana i Hubbela Palmera. Scenarzyści oparli się na grze wideo Minecraft. Producentami są Roy Lee, Jon Berg, Mary Parent, Cale Boyter, Jason Momoa, Jill Messick, Torfi Frans Ólafsson i Vu Bui, a Todd Hallowell, Jay Ashenfelter, Kayleen Walters, Brian Mendoza i Jon Spaihts są producentami wykonawczymi. W ekipie reżysera znaleźli się między innymi nominowany do BAFTY operator Enrique Chediak (127 godzin, Transformers: Przebudzenie bestii), nagrodzony Oscarem scenograf Grant Major (Władca Pierścieni: Powrót króla, Meg), montażysta James Thomas (Pokémon: Detektyw Pikachu, cykl Borat), nagrodzony Oscarem kierownik ds. efektów wizualnych Dan Lemmon (Księga dżungli, Batman) i projektantka kostiumów Amanda Neale (Meg, Co robimy w ukryciu). Za casting odpowiada Rachel Tenner. Kierownikami muzycznymi są Gabe Hilfer i Karyn Rachtman, a autorem muzyki jest Mark Mothersbaugh (Thor: Ragnarok, seria LEGO®).
W 1 kinie
Nadchodzą WIELKIE zmiany! Wyrusz do kina, by wraz ze Świnką Peppą i jej rodziną przygotować się na wyjątkową przygodę: przyjście na świat maleńkiej świnki! To idealny czas, by przeprowadzić remont całego domu, kupić nowy samochód oraz stworzyć cudowne wspomnienia z bliskimi. Świętuj rozpoczęcie nowego ekscytującego rozdziału w życiu Świnki Peppy – spędź w kinie fantastyczną godzinę, oglądając materiały, które śmieszą, wzruszają i rozczulają całym mnóstwem pięknych momentów. Dzięki 10 przezabawnym odcinkom premierowym oraz 6 zupełnie nowym piosenkom i teledyskom, dzieci mogą tańczyć i śpiewać z Peppą i jej towarzyszami, jak nigdy wcześniej. Koniec czekania!
W 1 kinie
Filmy o dinozaurach są kochane przez widzów w każdym wieku. W lipcu 2025roku rozpocznie się zupełnie nowa era legendarnej serii filmowej, która zachwyci ponownie widzów na całym świecie. W czerwcu 1993 roku, przełomowy "Jurassic Park" Stevena Spielberga na nowo zdefiniował pojęcie hitu kinowego i na zawsze zmienił kulturę. Od tego czasu Universal Pictures i Amblin Entertainment stworzyli sześć przygodowych filmów, które zarobiły ponad 6 miliardów dolarów na całym świecie. Rodzi się nowa era. Nowy pełen akcji rozdział, którego głównymi bohaterami oprócz dinozaurów oczywiście, są gwiazdy kina. Zobaczymy: Scarlett Johansson, utalentowany Jonathan Bailey i dwukrotny zdobywca Oscara® Mahershala Ali („Green Book”, „Moonlight”) tworzą nieustraszony zespół, który chce zdobyć próbki DNA od trzech największych stworzeń na lądzie, morzu i w powietrzu. W filmie występują też: Rupert Friend i Manuel Garcia-Rulfo, a reżyserem jest uzdolniony filmowiec, Gareth Edwards („Godzilla”; „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie”). Autoremscenariusza jest David Koepp. Pięć lat po wydarzeniach z Jurassic World Dominion, ekosystem naszej planety okazał się niegościnny dla dinozaurów. Te, które pozostały, żyją w odizolowanych miejscach o klimacie przypominającym ten, w którym kiedyś przebywały. Trzy olbrzymie stworzenia mieszkające w tej tropikalnej biosferze posiadają klucz do leku, który być może pomoże ludzkości ratować życie. Nominowana do Oscara® Johansson wciela się w rolę specjalistki od tajnych operacji, Zorę Bennett, która dowodzi zespołem misji mającej na celu zabezpieczenie materiału genetycznego od największych dinozaurów. Kiedy operacja Zory przez przypadek trafia na rodzinę, której wyprawa żeglarska została przerwana przez dinozaury, wszyscy zostają uwięzieni na wyspie, gdzie stają twarzą w twarz z szokującym odkryciem, które było ukrywane przed światem przez dziesięciolecia.
W 1 kinie
Trzydziestopięcioletnia Juliette (w tej roli laureatka Cezara Izïa Higelin) to utalentowana ilustratorka książek dla dzieci. Bohaterka wraca do rodzinnego miasta, by najbliższe dwa tygodnie spędzić u boku najbliższych, z którymi dawno się nie widziała.Rodzina Juliette stanowi prawdziwą galerię osobowości – od bujającego w obłokach ojca, przez nieobecną matkę artystkę, wiecznie zajętą swoimi sprawami siostrę, aż po ukochaną babcię, która coraz poważniej odczuwa związane ze starością ograniczenia. Ukryte wspomnienia, niewypowiedziane prawdy oraz rodzinne sekrety stopniowo zaczynają wypływać na powierzchnię. Mocno odbijają się też na nieco chaotycznych relacjach pomiędzy członkami familii. Chwilą oddechu od rodzinnych zawirowań staje się dla Juliette kontakt z poznanym na miejscu czarującym mężczyzną.
W 1 kinie
Uderz. Upadnij. Powstań. Podążaj za instynktem. 10 lat od wybuchowego debiutu. Młodość na wolności. Tylko w kinach. Dla wszystkich, którzy kiedykolwiek zrezygnowali z młodości – niezależnie od wieku i swoich wymówek. W 2025 roku swoje 10-lecie świętuje ATARASHII GAKKO! – wyjątkowa siła, która pochłonęła cały świat. Ale co właściwie oznacza ich mantra „Endless Youth - Niekończąca się młodość”? Odpowiedź tkwi w surowych, nieprzefiltrowanych show czterech członkiń: KANON, SUZUKI, RIN i MIZYU – widowiskach, które obnażają ich dusze. Młodość to wiara w siebie i pęd naprzód bez wahania. Młodość to odwaga podejmowania ryzyka bez strachu. Młodość to ogień, który nigdy nie gaśnie, niezależnie od wieku i pochodzenia. Młodość to życie chwilą i oddychanie pełną piersią. Dopóki gonisz za młodością, nigdy się nie zestarzejesz. W 2024 roku ATARASHII GAKKO! owładnęło światem – występując na Coachelli, największym festiwalu muzycznym w USA oraz wyruszając w światową trasę obejmującą 33 kraje. Film zatrzymuje w kadrze ostatni wieczór trasy „Nipon Calling Tour 2024”, który odbył się 22 grudnia na kultowym Stadionie Narodowym Yoyogi w Tokio. Daj się ponownie porwać przez ogień, szał i niezapomnianą energię tamtego dnia – teraz przeniesione na wielki ekran. Dzięki ekskluzywnym materiałom zza kulis, osobistym wywiadom, niespodziewanym pokazom ulicznym i nieznanym scenom nagranym w trasie, film ten ukazuje głębsze spojrzenie na pasję kryjącą się za widowiskami zespołu – poruszając serca nie tylko fanów, ale i wszystkich pozostałych widzów. Doświadcz cudu – eksplozji młodości, energii i emocji, które zjednoczyły wszystkich w tamtym czasie, tamtym miejscu, tamtej chwili.
W 1 kinie
Wydana w 2000 roku piosenka Eminema „Stan” - o obsesyjnym, niestabilnym fanie - pozostaje ikoną. Do tego stopnia, że w 2017 roku termin „stan” został oficjalnie dodany do Oxford English Dictionary. W piosence tytułowa postać pisze odręcznie serię emocjonalnych listów do Eminema, powtarzając wers: Jestem taki jak ty. Ten refren służy jako światło przewodnie dla tego niekonwencjonalnego i w pełni autoryzowanego filmu fabularnego, który podąża za wysoce wyselekcjonowaną obsadą prawdziwych fanów, których głębokie osobiste powiązania z Eminemem odzwierciedlają niektóre z tematów zawartych w jego tekstach. Film jest czymś więcej niż tylko eksploracją fandomu, bada skomplikowane relacje między jednym z najbardziej prywatnych artystów na świecie a jego ogromną publiczną osobowością. Poprzez stylizowane rekonstrukcje, rzadkie materiały archiwalne, intymne wywiady i ekskluzywny oryginalny wywiad z samym Eminemem, oferuje surową, głośną i odkrywczą podróż przez jego karierę - i namiętną publiczność, która rosła wraz z nim.
W 1 kinie
Śmieszne, ale nie głupie. Satyra zamiast farsy, ironia zamiast gagu, śmiech podszyty analizą społeczną – tak wygląda commedia all’italiana, czyli kino, które bawi i punktuje jednocześnie. W sierpniu zapraszamy na przegląd czterech filmów, które udowadniają, że śmiech może być narzędziem krytycznym, a komedia sposobem na opowiadanie o świecie bez uproszczeń. Nie ma drugiego takiego nurtu jak commedia all’italiana – z jednej strony lekka, pełna wdzięku, z drugiej – boleśnie celna. Pod płaszczykiem dowcipu kryją się tu frustracje społeczne, kryzysy męskości, obyczajowe absurdy i egzystencjalne rozczarowania. Program Od 1 do 22 sierpnia w każdy piątek zapraszamy Was na przegląd filmów, które, choć mają swoje lata, wciąż komentują rzeczywistość trafniej niż niejeden współczesny esej. 1 sierpnia | „Wałkonie”, reż. F. Fellini Otworzymy klasykiem – „Wałkonie” Felliniego, gdzie grupa prowincjonalnych przyjaciół nie może (albo nie chce) dorosnąć. To opowieść o bezruchu i niedojrzałości, ale też o melancholii prowincji, która unosi się nad tym filmem jak mgła nad adriatyckim miasteczkiem. Przed seansem – prelekcja kuratora przeglądu Stanisława Bardadina, który po filmie zaprosi Was również do dyskusji. 8 sierpnia | „Odrażający, brudni, źli”, reż. E. Scola Tydzień później wejdziemy do rzymskich slumsów w „Odrażających, brudnych, złych” Ettore Scoli – czarnej komedii, w której groteska miesza się z brutalną społeczną wiwisekcją. Tu śmiech w gardle zamienia się w gorzki grymas, a każdy kadr to mikroskopowa analiza biedy, przemocy i moralnego rozkładu. 15 sierpnia | „Fanfaron”, reż. D. Risi 15 sierpnia wjeżdża „Fanfaron” Dina Risiego – ikoniczne kino drogi z Vittorio Gassmanem i Jean-Louisem Trintignantem. Coś między Znikającym punktem a Wielką ucieczką z włoską pogodą i bystrym komentarzem w tle. Pełna kontrastów podróż przez Włochy i temperamenty. Pewny siebie Bruno wyciąga z domu nieśmiałego studenta prawa i zabiera go w spontaniczny road trip po kraju. To, co zaczyna się jak lekka komedia o zderzeniu charakterów, szybko odsłania głębsze tony – o samotności, dojrzewaniu i maskach, które zakładamy, by nie spojrzeć w lustro. 22 sierpnia | „Wielkie żarcie”, reż. M. Ferreri Finał przeglądu należy do Marco Ferreriego i jego skandalizującego „Wielkiego żarcia” – filmu, który w latach 70. wywołał burzę, a współcześnie szokuje niewiele mniej. To komedia, która boli. Czterech przyjaciół zamyka się w willi, by... popełnić samobójstwo przez przejedzenie. Dosłownie. Ferreri z chirurgiczną precyzją portretuje konsumpcjonizm jako rytuał autodestrukcji. Każdy z tych filmów to inny ton, inna temperatura (na szczęście, zazwyczaj południowa), ale wspólny język – ironii, błyskotliwości i bezlitosnej inteligencji. Zarezerwujcie miejsca już dzisiaj!
W 1 kinie
Wyjątkowy poranek filmowy w ramach letniej odsłony Kina KDM. W galerii SIC!, która tymczasowo zamieniła się w badawczą pracownię nowej siedziby BWA Wrocław, pokażemy nagradzaną animację „Wielka przygoda Niny”. Zapraszamy dzieci i ich opiekunów. Przynieście popcorn! „Wielka przygoda Niny” – Kino KDM dla dzieci niedziela, 10.08.2025, godz. 11:00-13:00 SIC! BWA Wrocław, pl. Kościuszki 9-10 Wstęp wolny Poruszająca i pełna humoru opowieść o wyobraźni, przyjaźni i odwadze. Życie bystrej Niny zostaje wywrócone do góry nogami, gdy jej tata traci pracę. 10-latka przygotowuje plan, aby pomóc swojej rodzinie. Razem ze swoim przyjacielem i rezolutnym mówiącym jeżem planują odnalezienie skarbu ukrytego w opuszczonej fabryce. Film twórców nominowanych do Oscara za „Kota w Paryżu” to piękna, ujmująca animacja pełna napięcia, humoru i jedynej w swoim rodzaju dziecięcej przygody. Seans odbywa się w ramach programu towarzyszącego wystawie i projektowi badawczemu „Wyprawa na 17. południk”, który przekształca galerię SIC! w wielozmysłową przestrzeń eksperymentów i artystycznych odkryć dotyczących nowej siedziby BWA.
W 1 kinie
Gotowi na kolejną rundę? Zapraszamy na dach Wroclavii na pokaz filmu „Rocky II” – kontynuacji kultowej historii, która podbiła serca widzów na całym świecie. W ramach Wroclavia Summer Festival czeka na Was wieczór pełen emocji, pasji i walki nie tylko w ringu, ale i w życiu. Rocky Balboa wraca, by jeszcze raz zmierzyć się z Apollem Creedem – tym razem stawka jest jeszcze większa, a emocje jeszcze silniejsze. To film o wytrwałości, nadziei i sile, która rodzi się wtedy, gdy już nikt w Ciebie nie wierzy. Seans odbędzie się w przestrzeni Pitlane Summer Bar – na dachu Wroclavii, w towarzystwie koktajli, pizzy i ogromnego telebimu, który pozwoli Wam przeżyć każdą scenę tak, jakbyście byli na trybunach tuż przy ringu. Weź znajomych, zarezerwuj leżaki i przeżyj ten wieczór razem z nami – bo w Rocky’m chodzi nie tylko o boks, ale o to, żeby nigdy się nie poddawać.
W 1 kinie
Uroczyście przysięgamy, że knujemy coś dobrego! Na zakończenie wakacji zapraszamy na wyprawę do świata magii i popkultury, która – czy tego chcecie, czy nie – ukształtowała całe pokolenie. Przez niemal cały sierpień w Kinie Nowe Horyzonty będziecie mogli zobaczyć wszystkie osiem filmów z serii o Harrym Potterze – od „Kamienia Filozoficznego” po „Insygnia Śmierci: Część 2”. To propozycja zarówno dla tych, którzy dorastali z tym światem, jak i dla tych, którzy chcą wreszcie sprawdzić, o co cały ten hałas. To nie tylko maraton dla potterheadów, ale również okazja, by spojrzeć z dystansu na jedno z najbardziej wpływowych zjawisk popkultury XXI wieku. Przez dekadę Harry Potter wyznaczał rytm młodzieżowego kina, wychował pokolenie 9 ¾ i udowodnił, że filmowy blockbuster może mieć zarówno narracyjną spójność, jak i rozwój stylistyczny. Choć opowieść o młodym czarodzieju może kojarzyć się głównie z dziecięcą przygodą, seria o Harrym Potterze to również kawał solidnego kina gatunkowego – z rozmachem produkcyjnym, znakomitym aktorstwem i wizualną wyobraźnią. W adaptacjach prozy J.K. Rowling wystąpili m.in. Gary Oldman, Ralph Fiennes, Emma Thompson, Alan Rickman i Maggie Smith – cała śmietanka brytyjskiego kina i teatru, która wnosi do tej historii zupełnie inny rodzaj magii, niż ta nauczana w szkole czarodziejów. Filmy zgarnęły dziesiątki nominacji do najważniejszych nagród – w tym Oscary za scenografię, zdjęcia, efekty specjalne i muzykę (John Williams!), a ostatnia część była jedną z najlepiej ocenianych produkcji swojego roku. To kino, które umiejętnie dorstało wraz z bohaterami i odbiorcami – od baśni do mrocznego fantasy, zachowując przy tym strukturę klasycznej opowieści inicjacyjnej. Krótko mówiąc – można to obejrzeć z sentymentem, można z dziećmi, a można po prostu dla porządku: żeby przypomnieć sobie, jak wyglądała dobrze skrojona, wieloczęściowa opowieść przed epoką Marvela i serialowego przesytu. Bo jeśli sądzicie, że w dobie internetu sztuka czarodziejska zanikła, to niezawodny znak, że jesteście mugolami.
W 1 kinie
Amerykański buntownik o europejskiej duszy. Egzystencjalista z rockowym sercem. Minimalista i romantyk. W sierpniu i wrześniu zapraszamy Was na przegląd Nieustające wakacje z Jimem Jarmuschem – spotkanie z reżyserem, który przez cztery dekady uczył nas, jak patrzeć na świat z boku. Pokażemy dziewięć filmów – od debiutanckiej włóczęgi po industrialnym Nowym Jorku po opowieść o wampirach zakochanych w sztuce. Jarmusch to artysta, który z undergroundu wyrzeźbił osobną galaktykę – pełną outsiderów, nocnych przechodniów i ludzi, którzy nie pasują. Ani do systemu, ani do siebie samych. Kręcił w Cleveland i Patersonie, ale zawsze portretował tych, którzy żyją gdzieś obok. Bohaterowie jego filmów nie mają wielkich planów – dryfują, zatrzymują się na chwilę, zawieszają w bezczasie. Niby nie robią wiele, ale to właśnie między jednym spojrzeniem a drugim odsłania się ich prawdziwa twarz. W „Nieustających wakacjach” poznajemy Alliego, chłopaka bez szkoły i bez planu, który snuje się po Nowym Jorku, jakby miasto było snem, a on jego cichym obserwatorem. „Inaczej niż w raju” to już opowieść o trójce imigrantów i Amerykanów z drugiego pokolenia, dla których każdy krajobraz wygląda dokładnie tak samo – pusto. W „Poza prawem” bohaterowie spotykają się dopiero w więziennej celi, a mimo to tworzą jedną z najczulszych (i najzabawniejszych) drużyn filmowych lat 80. I dalej: „Mystery Train”, „Paterson”, „Kawa i papierosy” – ułożone jak wariacje na temat tego, co dzieje się między ludźmi, kiedy akurat nic się nie dzieje. A przecież Jarmusch potrafi też w romantyzm – ten chłodny, podskórny, jak z płyt Joy Division. W „Tylko kochankowie przeżyją” Adam i Ewa trwają razem od wieków, ale wciąż nie są pewni jutra. Przeglądając winyle, rozmawiają o entropii wszechświata. I o tym, że najważniejsze rzeczy to te najbardziej kruche: książki, muzyka, język. Ten przegląd to nie kronika sukcesów reżysera, a raczej propozycja zatrzymania się w jego rytmie. Spotkajcie się z twórcą, który z nudy zrobił sztukę, z ciszy muzykę, a z braku przyszłości – najbardziej ludzką z opowieści.
FILTRUJ