O konsultacjach
Parkuj i Jedź! Pod taką nazwą prowadziliśmy we wrześniu 2018 r. konsultacje rozwoju systemu parkingów Parkuj i jedź we Wrocławiu. Polegały na zebraniu opinii mieszkańców dotyczących lokalizacji parkingów służących przesiadkom na komunikację zbiorową oraz uwag odnośnie ich funkcjonowania – tego co zachęca, a co jest przeszkodą w korzystaniu z takich miejsc. W ramach konsultacji można było wypełnić ankietę, co uczyniło 628 osób. Za wszystkie uwagi, komentarze, propozycje — dziękujemy!
Zdaniem mieszkańców
Spośród propozycji lokalizacji parkingów Parkuj i jedź, przedstawionych do konsultacji, uczestnicy za najbardziej atrakcyjne uznali:
- A1 –Wrocław Leśnica;
 - B1 – rejon skrzyżowania ul. Kosmonautów/Kamiennogórska;
 - A10 – Wrocław Wojnów Wschód;
 - B3 – pętla Kromera;
 - B7 – pętla Kowale;
 - A11 – Wrocław Wojnów;
 - C3 – rejon pętli Swojczyce przy ul. Swojczyckiej (w przyszłości);
 - C4 – skrzyżowanie ul. Swojczycka/Mydlana (w przyszłości);
 - C7 – rejon pętli Maślice przy ul. Królewieckiej (w przyszłości).
 
Te same propozycje zostały wskazane jako priorytetowe do wykonania w następującej kolejności:
- A1 – Wrocław Leśnica;
 - A10 – Wrocław Wojnów Wschód;
 - B1 – rejon skrzyżowania ul. Kosmonautów/Kamiennogórska;
 - B3 – pętla Kromera;
 - B7 – pętla Kowale;
 - A11 – Wrocław Wojnów;
 - C3 – rejon pętli Swojczyce przy ul. Swojczyckiej;
 - C4 – skrzyżowanie ul. Swojczycka/Mydlana;
 - C7 – rejon pętli Maślice przy ul. Królewieckiej.
 
Również w swoich propozycjach i opiniach te kierunki były wskazywane jako priorytetowe, przeważały bowiem:
- propozycje na wjeździe do Wrocławia z kierunku Czernicy, Dobrzykowic (wschodnie granice Wrocławia, rejon Ronda ks J. Popiełuszki, Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, pętla autobusowa Wojnów, lokalizacje na osiedlach Wojnów, Strachocin, Swojczyce);
 - propozycje na wjeździe do Wrocławia z kierunku Środy Śląskiej (zachodnie granice Wrocławia, osiedle Leśnica, Złotniki, stacja kolejowa Wrocław Leśnica, ul. Kosmonautów);
 - propozycje w rejonie osiedla Sępolno i zlokalizowanej tam pętli tramwajowej.
 
Podczas planowania rozwoju systemu „Parkuj i jedź” powyższe wskazania będą jedną z ważniejszych wskazówek przy decydowaniu o wyborze kolejno wykonywanych lokalizacji. Zastrzegając jednak, że ostateczny wybór to wypadkowa wielu czynników, które niejednokrotnie wstrzymują realizację konkretnej lokalizacji.
Zachęty do korzystania z parkingów Parkuj i jedź
Jako czynniki zachęcające do korzystania z parkingów „Parkuj i jedź” uczestnicy konsultacji najczęściej wskazywali na:
- lokalizację parkingu, bliskość pętli i przystanków komunikacji zbiorowej;
 - istnienie parkingów, wielkość parkingu, dostępność miejsc na parkingu;
 - częstotliwość kursowania komunikacji zbiorowej.
 
Te trzy wymienione czynniki są w opinii mieszkańców kluczowe dla dokonania decyzji, czy skorzystać z systemu „Parkuj i jedź” w codziennych podróżach do miejsc pracy czy nauki.
Warto również wskazać, że nie mniej ważny dla mieszkańców jest aspekt ekonomiczny:
- darmowe parkowanie na parkingach „Parkuj i jedź”;
 - standard komunikacji zbiorowej;
 - atrakcyjna oferta komunikacji zbiorowej;
 - standard parkingów.
 
Są to elementy, które bezwzględnie będą brane pod uwagę w analizach związanych z rozbudową systemu „Parkuj i jedź” we Wrocławiu.
Co dalej?
Opisane wnioski z przeprowadzonych konsultacji społecznych będą istotne dla podejmowania dalszych kroków w projekcie rozbudowy systemu „Parkuj i jedź” we Wrocławiu. Kolejne działania UM Wrocławia polegać będą przede wszystkim na:
- przeprowadzeniu dodatkowych analiz lokalizacji parkingów zaproponowanych w ankietach;
 - ustaleniu kolejności przygotowania i realizacji poszczególnych obiektów „Parkuj i jedź”;
 - ostatecznym wyborze, przy uwzględnieniu efektów konsultacji, lokalizacji do dalszych prac przygotowawczych w ramach II Etapu projektu „Budowa systemu Parkuj i jedź we Wrocławiu”, planowanego do realizacji w latach 2019–2021;
 - opracowaniu studium wykonalności projektu „Budowa systemu Parkuj i jedź we Wrocławiu – Etap II”, w którym wzięte będą pod uwagę wnioski z konsultacji.
 
Propozycje kolejnych lokalizacji parkingów „Parkuj i jedź” zgłoszone przez mieszkańców w ramach konsultacji będą również wykorzystane jako materiał pomocniczy do szerszych analiz związanych z systemem „Parkuj i jedź” w Aglomeracji Wrocławskiej.