wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2023
  6. Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy? (Etap II)
  7. Propozycja strefy

Zapoznaj się z propozycją strefy czystego transportu rekomendowaną przez Urząd Miejski Wrocławia i weź udział w naradzie obywatelskiej.

Urząd Miejski Wrocławia do dalszych konsultacji rekomenduje wariant II spośród trzech przedstawionych do konsultacji wiosną, obejmujący centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice, czyli: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie, Przedmieście Świdnickie i Kleczków, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin. Łącznie obszar ten stanowi ok. 6% powierzchni Wrocławia, a zamieszkały jest przez prawie jedną czwartą (23%) zameldowanych w mieście osób.

Strefa będzie wdrażana w 3 etapach. Będą się one zaczynać: w 2025 r., 2030 r. i 2035 r. Na etapie pierwszym (tj. w latach 2025–2029) z restrykcji zostaną wyłączone pojazdy należące (na dzień określony w uchwale, jednak nie krótszy niż pół roku przed wejściem strefy w życie) do osób zameldowanych stale lub czasowo na obszarze strefy oraz rozliczających podatek PIT w mieście (o ile osoby te są właścicielami lub współwłaścicielami tych pojazdów uwzględnionymi w systemie CEPiK, czyli w dowodzie rejestracyjnym).

Tabela nr 1: Harmonogram i kryteria wjazdu do SCT w latach 2025, 2030 i 2035

norma Euro

2025

2030

2035

benzyna 

diesel

benzyna 

diesel

benzyna 

diesel

Euro 6

tak

tak

tak

tak

tak

tak

Euro 5

tak

tak

tak

tak

tak

X

Euro 4

tak

tak

tak

X

X

X

Euro 3

tak

X

X

X

X

X

Opis danych w tabeli:

O ile w 2025 r. do strefy wjadą auta benzynowe spełniające normy Euro: 3, 4, 5 i 6, o tyle w przypadku samochodów z silnikiem diesla będzie to możliwe tylko w odniesieniu do tych, które spełniają normy Euro: 4, 5 i 6. Z czasem ograniczenia będą większe. W 2030 r. na obszar SCT wjadą pojazdy benzynowe realizujące normy Euro: 4, 5 i 6, a w przypadku diesli: Euro 5 i 6. W 2035 r. będą mogły wjechać auta benzynowe spełniające warunki dla Euro 5 i 6, a w przypadku silników diesla – dla Euro 6.

Jesteś zainteresowany lub zainteresowana udziałem w naradzie obywatelskiej. Chciałbyś lub chciałabyś reprezentować stronę w dyskusji? Sprawdź jak się zapisać

Reklama