Projekt obejmuje dwa warianty przebudowy fragmentu ul. Krakowskiej oraz całej ul. Opolskiej, nową pętlę autobusowo-tramwajową przy granicy miasta, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów oraz zieleń.
Celem budowy nowej trasy jest nie tylko rozwój infrastruktury transportowej, ale także poprawa komfortu przemieszczania się wzdłuż tej ulicy wszystkich użytkowników i użytkowniczek drogi i odpowiedź na ich potrzeby.
W trakcie konsultacji można zgłaszać opinie dotyczące wariantów przebudowy ulicy, usytuowania przystanków na nowej trasie, uzupełnienia infrastruktury pieszej czy rowerowej, a także nasadzenia zieleni czy wprowadzenia usprawnień w zakresie organizacji ruchu.
Konsultacje realizuje Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.
Słowo „aleja” oznacza reprezentacyjną drogę obsadzoną drzewami, która jest komfortowa dla wszystkich użytkowników i użytkowniczek. Właśnie tak ma wyglądać aleja Opolska – będzie funkcjonalna, zielona, estetyczna i przyjazna. Po przebudowie stanie się więc przestrzenią reprezentacyjną, którą poruszać się będą nie tylko samochody, ale także tramwaje, i to aż do granic miasta, a ulica zyska nowe chodniki, drogi dla rowerów i, oczywiście, drzewa.
Stanie się to po to, aby zapewnić dostęp do komfortowej komunikacji zbiorowej mieszkańcom i mieszkankom osiedli w rejonie całej ulicy Opolskiej – także tym, którzy dziś mieszkają w południowej części Księża, a więc dalej od istniejącego tramwaju. Nowe torowisko poprowadzi tramwaj oraz autobus wydzieloną od ruchu drogowego trasą, aż do granicy miasta, gdzie powstanie nowa pętla przesiadkowa z parkingiem „parkuj i jedź”. Dzięki temu z komunikacji miejskiej będą mogły wygodnie korzystać także osoby mieszkające w aglomeracji wrocławskiej: umożliwi to im przesiadanie się z samochodów lub autobusów podmiejskich na tramwaj.
Wydłużenie trasy tramwajowej poprawi więc nie tylko dostępność do transportu publicznego, ale może przyczynić się także do zmniejszenia ruchu samochodowego na wjeździe do Wrocławia.
Obecnie nie planuje się przedłużenia tramwaju do Siechnic. Priorytetem jest doprowadzenie go do końca ul. Opolskiej, czyli do granic miasta, i budowa funkcjonalnego węzła przesiadkowego z parkingami P&R (Parkuj i jedź) i B&R (Parkuj rower i jedź). Będzie on, z racji położenia przy granicy miasta, obsługiwać także mieszkańców i mieszkanki aglomeracji.
Ewentualne przedłużenie tramwaju jest możliwe, ale zasadność takich działań musi mieć potwierdzenie w szczegółowych analizach uwzględniających ekonomię, przestrzeń oraz funkcjonalność na obszarze gminy Siechnice. Teraz tego nie planujemy. To zadanie dla władz tej gminy. Wrocław nie zamyka się na taką opcję, ale obecnie najważniejsze jest wydłużenie tramwaju w granicach miasta, bo na to czekają nasi mieszkańcy i nasze mieszkanki.
Wariant 1 i 2 rozpoczynają się w tym samym miejscu, czyli na wysokości węzła Alei Wielkiej Wyspy i ul. Krakowskiej. Rozwiązania drogowe są identyczne dla dwóch wariantów.
Rozbudowa w obu przypadkach kończy się na granicy miasta, przed skrzyżowaniem z ul. Łąkową w Radwanicach, budową pętli autobusowo-tramwajowa po zachodniej stronie ul. Opolskiej.
Przebudowa ma poprawić komfort poruszania się każdym środkiem transportu. W obu wariantach zakłada się powstanie wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na całej długości: komunikacja publiczna będzie więc niezależna od ruchu samochodowego, co zdecydowanie jest najbardziej komfortowym rozwiązaniem i przyspieszy poruszanie się pojazdów komunikacji zbiorowej. Na jezdni zaplanowano usprawnienia w rejonie skrzyżowań – dodatkowe pasy do skrętów, azyle i sygnalizacje.
Trudno określić, czy ruch będzie wolniejszy czy szybszy, bo wpływ na to ma zbyt wiele czynników, w tym: samo zachowanie osób kierujących. Na pewno będzie bezpieczniej i wygodniej. Celem przebudowy jest przede wszystkim przystosowanie drogi do potrzeb wszystkich użytkowników i użytkowniczek, przy równym traktowaniu każdej z grup, bo obecnie największą bolączką jest fakt, że obecnie służy ona w głównej mierze samochodom. Dzięki nowej infrastrukturze będzie można łatwiej i bardziej komfortowo poruszać się rowerem czy pieszo.
Wyburzenia przede wszystkim mogą dotyczyć budynków znajdujących się w obrębie korytarza komunikacyjnego wzdłuż ul. Opolskiej, przewidzianego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – są to Opolska 36, 106, 118 i 184.
Szczegóły zawarte są na rysunkach obu wariantów. Projektanci starali się ograniczyć liczbę wyburzeń do minimum, ale aby powstały wszystkie zakładane elementy ulicy, w niektórych miejscach okazało się to jednak konieczne.
Całość prac związanych z przebudową ulicy i budową nowej trasy tramwajowej potrwa dwa lata. Będziemy dążyć do minimalizacji ograniczeń w ruchu, zarówno samochodowym, jak i tramwajowym. Założenia organizacji ruchu będzie można opracować po wyborze wariantu.
Na tym etapie, tj. wstępnych koncepcji rozwiązań projektowych, trudno jest oszacować liczbę niezbędnych wycinek. Każdy okaz, który trzeba by wyciąć, będzie na dalszym etapie szczegółowo analizowany i weryfikowany. Planuje się nadać ulicy charakter alejowy – będą temu służyć nasadzenia szpalerów drzew wzdłuż drogi, o ile teren na to pozwoli.
Opracowanie dokumentacji projektowej powinno się zakończyć w drugim kwartale 2027 r. – wtedy Miasto będzie gotowe do ogłoszenia przetargu na realizację robót, które potrwają 2 lata od podpisania umowy.
Jako organizatorom zależy nam, aby w konsultacjach mogły uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby.
Jeżeli masz szczególne potrzeby, napisz do nas (adres: konsultacje(at)feps.pl) najpóźniej 5 dni przed planowanym wydarzeniem, zapewnimy Ci udział w konsultacjach społecznych bezpośredni lub alternatywny.