1. „Historia żołnierza” Igora Strawińskiego

„Historia żołnierza” Igora Strawińskiego
Koncert / Klasyczna Narodowe Forum Muzyki (NFM) Wrocław
Motto tegorocznej edycji festiwalu Wratislavia Cantans to „Wolność” (nieprzypadkowo, z racji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości), ale wolność rozumiana na wiele sposobów.
W przypadku utworu Igora Strawińskiego „Historia żołnierza” tworzonego we współpracy ze szwajcarskim pisarzem Charlesem Ramuzem śledzimy losy tytułowego żołnierza, który pragnie w życiu wolności od wszelkich trosk. Drogą do zrealizowania marzeń wydaje się sprzedanie diabłu swoich skrzypiec za czarodziejską księgę, która spełnia marzenia. Wkrótce okazuje się, że transakcja z diabłem wpędziła go w uzależnienie, a o prawdziwej wolności może zapomnieć.
„Historię żołnierza” przedstawi Ensemble 1918 i wykonawcy pod dyrekcją muzyczną Simone Bernardiniego.
2. Muzyka sakralna Marcina Józefa Żebrowskiego

Muzyka sakralna Marcina Józefa Żebrowskiego
Koncert / Klasyczna Narodowe Forum Muzyki (NFM) Wrocław
Andrzej Kosendiak po znakomitych płytach ze spuścizną Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, czy Bartłomieja Pękiela, tym razem spogląda na twórczość kompozytora z przełomu baroku i klasycyzmu związanego z Jasną Górą, gdzie są do dziś rękopisy jego Maryjnych dzieł. Z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, dwóch chórów i solistów zabrzmi m.in. Magnificat.
3. Belgijski cud, czyli formacja wokalna graindelavoix

Koncert zespołu graindelavoix
Koncert / Klasyczna Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Belgia pięknymi głosami stoi. W tym kraju narodziły się chóry Philippe'a Herreweghe, Paula van Nevela i wreszcie Björna Schmelzera, antropologa i muzykologa, twórcy formacji wokalnej graindelavoix, która proponuje słuchaczom podróż zupełnie niezwykłą, bo ich interpretacje muzyki dawnej cechuje niespotykany autentyzm, a głosy członków zespołu brzmią nieraz wyjątkowo surowo. Tym razem przyjechali z niezwykłym programem, m.in. pokazując, jak kilku różnych kompozytorów „pożyczyło” sobie motet belgijskiego twórcy renesansu Alexandra Agricoli i każdy zinterpretował go w swoim stylu.
4. Opera „Maria Curie” Elżbiety Sikory

Opera „Madame Curie” Elżbiety Sikory
Koncert / Klasyczna Narodowe Forum Muzyki (NFM) Wrocław
Polska kompozytorka od lat mieszkająca i tworząca w Paryżu zafascynowała się postacią „Marii Skłodowskiej Curie” i uwieczniła ją w operze, którą wrocławianie zobaczą na scenie Narodowego Forum Muzyki po raz pierwszy (ale premiera odbyła się w Gdańsku). Dzieło współczesne z wykorzystaniem elektroniki jest jednocześnie ciekawym i współczesnym spojrzeniem na kobietę, która walczyła o swoją rolę w świecie nauki i miłość w życiu prywatnym.
Przeczytajcie rozmowę z Elżbietą Sikorą o Marii Skłodowskiej Curie
5. Requiem Verdiego pod batutą Johna Eliota Gardinera

Requiem Verdiego pod batutą sir Johna Eliota Gardinera
Koncert / Klasyczna Narodowe Forum Muzyki (NFM) Wrocław
Wielki dyrygent, wybitny muzyk po dwudziestu latach od nagrania Requiem Verdiego powraca do tej niezwykłej, pełnej dramatyzmu kompozycji. Wiosną tego roku dyrygował mszą m.in. w Szwajcarii, na scenie zgromadził swój Monteverdi Choir (ponad 60 osób), Orchestre Révolutionnaire et Romantique i solistów. Krytyk z Zurychu pisał, że Maestro zna w partyturze każdą dosłownie nutę. Istotniejsze wydaje się jednak to, jak owe nuty czyta, bo interpretacje Gardinera nie mają sobie równych, potrafi w dobrze znane i wydawałoby się już osłuchane utwory tchnąć nowe życie oraz sprawić, że poznajemy je na nowo.