Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zwężenie jezdni to realizacja zaleceń zawartych w ekspertyzie dotyczącej stanu technicznego estakady. Wyeksploatowane są elementy dźwigara pomiędzy 8. a 9. filarem estakady.
Estakady nadają się do remontu
Obydwie estakady biegnące nad torami kolejowymi nadają się do remontu kapitalnego. Wcześniejsze ekspertyzy wskazywały postępujące zużycie elementów konstrukcji, typowe dla obiektów powstałych w latach 80. XX wieku.
Pod koniec 2021 roku zawarliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji. Prace projektowe są na ukończeniu. Zadanie ma polegać nie tylko na kompleksowej renowacji obydwu obiektów, ale również budowy na nich dodatkowej infrastruktury pieszo-rowerowej, ze ślimakami zjazdowymi oraz doprowadzeniem trasy wraz z oświetleniem aż do ul. Wilanowskiej.Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM
Na drodze wylotowej z Wrocławia w kierunku Oleśnicy są dwie bliźniacze estakady. Mają długość 340 metrów. Powstały w 1983 roku i od czterdziestu lat zapewniają swobodny przejazd nad torami linii kolejowej Kalety – Wrocław Mikołajów oraz nad ul. Dobroszycką.
Obydwa mosty drogowe składają się z 15 przęseł o konstrukcji zespolonej, opartej na masywnych żelbetowych przyczółkach i podporach. Wprowadzone teraz ograniczenie dla samochodów obejmie wyłącznie estakadę zachodnią, w kierunku centrum, na której stwierdzono większe wytężenia, mogące być skutkiem wady materiałowej. Wyłączony będzie fragment prawego pasa tej estakady (ok. 100-110 m).
Czas na gruntowny remont
Zakres planowanych prac remontowych obejmuje odnowienie wszystkich 15 przęseł, podpór, przyczółków, izolacji, odwodnienia, dylatacji, balustrad i barier energochłonnych.
Inwestycja zostanie zrealizowana w dwóch odrębnych etapach - aby zminimalizować ograniczenia w ruchu, osobno dla estakady zachodniej w stronę Wrocławia i wschodniej - w kierunku Warszawy.
Galeria zdjęć
Prace projektowe wraz z uzgodnieniami zakończą się w przyszłym roku. Wtedy również planowane jest ogłoszenie przetargu na remont pierwszego z obiektów.
Estakady na prywatnej działce
W tej chwili część mostowa projektu jest w trakcie wprowadzania uwag po złożeniu dokumentacji przez projektanta, trwają natomiast jeszcze formalności związane z przejęciem prywatnych gruntów, uzgodnienia z właścicielem sieci energetycznej oraz linii kolejowej. Co zostało do zrobienia?
- Pozyskanie prywatnego terenu, na którym w latach 80. postawiono połowę konstrukcji obydwu estakad. Proces wykupu i przejmowania działki jest w toku i zakończy się wiosną 2024 r.
- Uzgodnienie projektu z właścicielem linii kolejowej, biegnącej pod obydwoma mostami drogowymi.
- Uzgodnienie lokalizacji oraz obsługi ślimaków zjazdowych dla ruchu pieszo-rowerowego z właścicielem działki przy P&R.
- Uzgodnienie branży elektrycznej z właścicielem sieci energetycznej.