W środę od 15.30 do 17.30 mieszkańcy i radni z osiedli: Kowale, Swojczyce, Wojnów i Strachocin będą blokować ulice przechodząc przez pasy w dwóch miejscach: przy Kowalskiej i przy mostach Chrobrego. Samochody będą przepuszczać co 15 minut, przez 5 minut. To główne wjazdy do osiedli, dlatego miejsca lepiej omijać, bo będą korki. – Domagamy się poprawy bezpieczeństwa, a także rozwoju komunikacji miejskiej. Na osiedlu brakuje chodników i poboczy, a ruch jest duży – mówił Artur Kazimierowicz, przewodniczący zarządu osiedla Kowale.
Kiedy Wschodnia Obwodnica? W jednym z głównych postulatów protestujący domagają się przyspieszenie budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia na odcinku od Łan do Długołęki, bo ona przejmie ruch tranzytowy. Ich zdaniem inwestycja miała się rozpocząć w 2013 roku. – Nigdy nie deklarowaliśmy, że budowa odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia z Łan do Długołęki rozpocznie się w 2013 roku. Obecnie jesteśmy w fazie projektowej, po niej przyjdzie czas na postępowanie środowiskowe. Spodziewamy się, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to pozwolenie na budowę tego odcinka uzyskamy w 2016 roku – mówi Krzysztof Kiniorski, rzecznik prasowy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Budowa potrwa dwa lata, będzie współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
„Nie ignorujemy sygnałów”
Zanim powstanie obwodnica urząd miejski już w tym roku zrealizuje inwestycje, które pokrywają się z postulatami protestujących. Magistrat też już od kilku lat stara się łagodzić skutki sporego ruchu samochodowego w tamtym rejonie i braku alternatywnej drogi dla tranzytu. Urzędnicy podkreślają, że nie ignorują żadnego sygnału.- Ostatnie nasze spotkanie z radą osiedla Strachocin- Swojczyce-Wojnów, odbyło się pod koniec grudnia ubiegłego roku. Czekamy teraz na opinię radnych osiedlowych w kilku istotnych kwestiach – mówi Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Będą m.in. zatoki autobusowe Na spotkaniu omówiono m.in. plany związane z tymi osiedlami. Rozmawiano o przebudowie ulicy Miłoszyckiej i Zagrodniczej. Urzędnicy zapowiedzieli też, że w tym roku wybudują 6 zatok autobusowych wzdłuż ulicy Strachocińskiej. Przetarg ma być ogłoszony w marcu. - Rozważamy również razem z radnymi osiedlowymi wprowadzenie w marcu tego roku w godzinach szczytu porannego „ bramki” limitującej liczbę samochodów wjeżdżających od strony Łan na wysokości ZSP nr 11 – mówią urzędnicy. Jeśli rada osiedla pozytywnie zaopiniuje zmiany w organizacji ruchu, to najpewniej wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy na ul. Mikołowskiej (od Strachocińskiej do Mysłowickiej). - Od roku 2011 ustanowiliśmy na wniosek rady osiedla „strefę 30” na ulicy Zagrodniczej, ograniczono tonaż dla aut ciężarowych na wjeździe do Wrocławia, skorygowano organizację ruchu na ulicach Swojczyckiej przy Wilczyckiej i Wieśniaczej – wylicza działania Katarzyna Kasprzak.
Uspokojenie ruchu na Kowalach
- Do tej pory, od roku 2012, doznakowano ulicę Tczewską na wniosek rady osiedla, wyeliminowano ruch ciężarowy z ulicy Działdowskiej, ustawiono znak „ uwaga dzieci” na ulicy Tczewskiej, przygotowano projekt ruchu jednokierunkowego na Tczewskiej, ze względu na ruch i hałas na Kowalskiej - ustawiono tam kontrolę radarową i ograniczono prędkość do 40 km/ godzinę – podsumowuje Katarzyna Kasprzak. Działań zaplanowanych na ten rok jest też naprawdę sporo. Na Kowalach w 2014 roku ma uspokoić się ruch na ulicy Chłopskiej poprzez montaż progów zwalniających. Na liście prac na ten rok jest też budowa chodników przy ul. Kowalskiej. Już teraz ruch tranzytowy odbywa się tam jedynie przez sześć wyznaczonych godzin na dobę. Z tego zakazu wyłączone są jedynie pojazdy jadące do strefy aktywności gospodarczej w tamtym rejonie. Te wszystkie zmiany konsultowane były i są z mieszkańcami i radami osiedli. MT/KAJ