Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
O tym, że będą tramwaje przez Popowice, wiemy od dawna. Dziś po raz pierwszy informujemy, którędy będą jeździły i na jakie zmiany muszą przygotować się pasażerowie komunikacji miejskiej.
Nowe linie tramwajowe będą dwie. Obie dojadą na Kozanów przez Szczepin i Popowice, ale każda z innej części miasta: jedna ze wschodu, druga z południa.
Trasy przejazdu nowych tramwajów przez Popowice
Pierwsza nowa linia – numer 19 – będzie kursowała pomiędzy ogrodem zoologicznym a pętlą Kozanów (Dokerska). Tramwaje pojadą przez:
- Halę Stulecia,
- plac Grunwaldzki,
- plac Bema,
- ulice Drobnera i Dubois,
- Szczepin,
- Popowice.
Długość tej trasy to 11,5 km. Tramwaje będą zatrzymywać się przy 24 przystankach.
Druga linia – numer 18 – będzie kursowała pomiędzy Gajem a pętlą Kozanów (Dokerska). Tramwaje pojadą przez:
- przystanek Dworzec Główny,
- centrum miasta,
- mosty Pomorskie,
- ulicę Popowicką.
Długość tej trasy to 13,5 km. Tramwaje zatrzymają się przy 34 przystankach.
Nowymi trasami tramwaje pojadą w maju 2023 roku. Termin związany jest z koniecznym do przeprowadzenia remontem torowiska na ulicy Legnickiej.
Nowe przystanki przy zielonym torowisku
Obie linie – 18 i 19 – pojadą nowym torowiskiem wybudowanym przy ulicach: Popowickiej, Starogroblowej, Długiej i Dmowskiego. Długość tego odcinka to 4 km. Stoi przy nim 9 par przystanków. Ich nazwy wstępne (robocze) to: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa, Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Dwa z nich są ustawione tak, aby ułatwić przesiadkę do pociągów na stacjach kolejowych Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.
O nazwach nowych przystanków urzędnicy porozmawiają z radnymi osiedlowymi. Pierwsze spotkanie zaplanowano na 14 lutego. Następne w kolejnych dwóch dniach.
To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego. Prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 min. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie także po zielonym torowisku.Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia
Nowe, czterokilometrowe torowisko na Popowickiej jest zielone na odcinku trzech kilometrów. Pomiędzy szynami rośnie rozchodnik, o którym pisaliśmy tutaj.
Torowisko na całej długości biegnie osobno do ruchu samochodowego, dzięki czemu tramwaje nie będą stały w korkach.
— Nowe linie to także łatwiejszy dojazd na zachód miasta z centrum i śródmieścia, więc poprawia się sytuacja kolejnych tysięcy wrocławian, chcących dostać się na przykład do Orbity lub na basen przy Wejherowskiej, albo w przeciwnym kierunku – do zoo lub Hali Stulecia — zauważa Monika Kozłowska-Święconek.
Tramwaje 19 zamiast autobusów C na Popowicach
Niektórzy pasażerowie już pewnie zauważyli, że trasa nowych tramwajów 19 pokrywa się z obecnym autobusem C. Tramwaje pojadą jednak dalej. Urzędnicy uznali, że linia C nie będzie już potrzebna, więc zostanie zlikwidowana.
— Zaletą tramwaju będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim, Halą Stulecia i zoo — tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. — Poprawi się też wygoda, ponieważ przegubowym autobusem może podróżować maksymalnie 150 osób, natomiast nowoczesnym tramwajem jedzie maksymalnie 250 — wylicza.
Kolejna korzyść to czas i częstotliwość kursowania. Autobusy C jeżdżą co 15 minut. Tramwaje 19 pojadą co 12 minut. — Przejazd autobusem z Kozanowa na plac Grunwaldzki wydłużał się przez korki do 18 minut, a tramwaj pojedzie całkowicie wydzielonym torowiskiem — podkreśla dyrektorka.
Tramwaje 18 zastąpią linię 32
Trasa zaplanowanej linii 18 częściowo pokrywa się z linią 32, dlatego pomiędzy Gajem a Kozanowem będą jeździć tylko tramwaje 18. Można więc powiedzieć, że linia 18 to stara, wydłużona linia 32 pod nowym numerem.
— Zamiast jechać ulicą Legnicką jak do tej pory 32, 18 pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez nowo otwarte mosty Pomorskie do centrum miasta, przez dworzec i dalej na Gaj — przypomina Monika Kozłowska-Święconek. — Dzięki temu zyskujemy szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli Kozanów i Popowice przez centrum miasta z dworcem i południem miasta — dodaje.
Zmiany na innych liniach autobusowych
Uruchomienie nowych tras tramwajowych wpłynie na zmiany w kursowaniu autobusów, zwłaszcza tych jeżdżących po Popowicach i Kozanowie.
Na ulicach Kozanowskiej i Dokerskiej pojawią się autobusy 102 i 103, żeby zapewnić dojazd do tramwajów kursujących ulicami Pilczycką i Legnicką.
Autobusy 103 będą skrócone do węzła przesiadkowego Kwiska, aby nie powielać linii tramwajowych.Adam Więcek z Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia
Zmieni się także linia autobusowa 104, która będzie połączona z linią 140 pod jednym, wspólnym numerem 104. Tym sposobem stworzy się nowe połączenie pomiędzy Maślicami, Kozanowem a Osobowicami (przez węzeł Kwiska). 104 i 140 połączą się po to, by mieszkańcy Maślic i Osobowic mogli dojechać do tramwajów kursujących ulicami Popowicką i Legnicką.
Kolejna zmiana dotyczy autobusów 122. Przestaną one jeździć ulicą Popowicką, a zaczną kursować przez Legnicką i Zachodnią.
Co z autobusami 101, 126, 127 i 128? Bez zmian. Będą jeździły tak jak teraz.
Inwestycja w torowisko przez Popowice kosztuje około 222 mln zł i jest dofinansowane z UE.