Zdecydowanie mniej osób przystÄpuje w tym roku do egzaminów z prawa jazdy. Ich liczba spadÅa w porównaniu z ubiegÅym rokiem o ponad 21 procent.
Z tego powodu Wojewódzki OÅrodek Ruchu Drogowego ograniczyÅ zatrudnienie. ZwolniÅ kilku egzaminatorów, a piÄciu wysÅaÅ na urlop bezpÅatny do koÅca 2013 r. We wrzeÅniu WORD sprzedaÅ też piÄÄ samochodów osobowych wykorzystywanych do egzaminu na prawo jazdy kat. B.
Z braku chÄtnych zaczÄÅy zamykaÄ siÄ też szkoÅy uczÄ ce przyszÅych kierowców. We WrocÅawiu 15 oÅrodków zawiesiÅo dziaÅalnoÅÄ, a szeÅÄ zamknÄÅo.
- Obecnie w WORD we WrocÅawiu Årednio wyznaczamy 280 egzaminów dziennie. W tym samym okresie 2012r. wyznaczaliÅmy Årednio 500 egzaminów. Natomiast w szczytowym okresie roku poprzedniego i przed 19 stycznia 2013r. dziennie wyznaczaliÅmy nawet do 600 terminów egzaminów dziennie – opowiada Åucjan Górski, nadzorujÄ cy egzaminatorów w WORD.
Co jest tego przyczynÄ ? 19 stycznia tego roku zmieniÅy siÄ przepisy dla zdajÄ cych egzamin teoretyczny. – O wiele trudniej zdaÄ egzamin teoretyczny niż poprzednio, co na pewno zniechÄca kandydatów na kierowców. Teraz trzeba nauczyÄ siÄ przepisów, a nie uczyÄ siÄ dostÄpnych na rynku testów „pod egzamin” – wyjaÅnia Åucjan Górski i przyznaje, że zdawalnoÅÄ egzaminu z teorii znacznie zmalaÅa. W 10 miesiÄ cach tego roku zdawaÅo za pierwszym razem 32 proc. osób, a w porównywalnym okresie 2012 r. 77 proc. WpÅynÄÅo to jednak na wiÄkszÄ zdawalnoÅÄ na egzaminie praktycznym, która wzrosÅa o prawie 5 proc. i teraz wynosi 31 proc. zdajÄ cych za pierwszym razem.
Teraz na egzamin na podstawowÄ kategoriÄ „B” prawa jazdy w WORD czeka siÄ zaledwie dwa dni robocze. Gdy kiedyÅ (jesieniÄ 2012 r.) na egzamin we WrocÅawiu czekaÅo siÄ miesiÄ c. – Jak tylko rozeszÅa siÄ informacja o planowanej zmianie przepisów, tÅumy ludzi ustawiaÅy siÄ w kolejce na egzamin, aby zaÅapaÄ siÄ na egzamin na starych zasadach. Nasz dziaÅ obsÅugi klienta pracowaÅ do godz. 20. – opowiada egzaminator. I dodaje, że tak siÄ dzieje zawsze przy każdej zmianie przepisów w zakresie egzaminowania.
Zdaniem przedstawicieli WORD, oprócz niżu demograficznego to, że o wiele mniej osób przystÄpuje w tym roku do egzaminów na prawo jazdy jest też zwiÄ zane z „wyczerpaniem siÄ zasobów”. – Po prostu w krótkim czasie zgÅosiÅa siÄ do nas zbyt wielka liczba ludzi, którzy chcieli zdÄ Å¼yÄ, a którzy w normalnej sytuacji przyszliby do nas kilka miesiÄcy później – uważa Górski.
Mniejsza liczba chÄtnych oznacza problemy dla szkóÅ nauki jazdy. – Sytuacja jest niewesoÅa. Z tego co wiem w mniejszych miejscowoÅciach jak OÅawa, OleÅnica zamknÄÅo siÄ okoÅo poÅowy szkóÅ. W caÅym kraju pracÄ straciÅo 11 tys. instruktorów – przyznaje Danuta KardaÅ, szefowa stowarzyszenia Instruktorów KsztaÅcenia Kierowców we WrocÅawiu i wÅaÅcicielka szkoÅy nauki jazdy. WedÅug niej i innych szefów oÅrodków nauki jazdy winne sÄ nowe przepisy.
– Baza pytaÅ jest tajna, wiÄc nie wiadomo na co siÄ trafi. A pytania sÄ czÄsto bzdurne i nielogiczne, np. o dÅugoÅÄ drÄ Å¼ka w skrzyni biegów albo rozmiar tablicy rejestracyjnej. Mamy przykÅad kierowców z dużym doÅwiadczeniem, którzy chcÄ zrobiÄ prawo jazdy kat. C i D i majÄ problem aby zdaÄ teorie – oburza siÄ.Na ostatnim spotkaniu w Polskiej Izbie Gospodarczej, w którym braÅa udziaÅ pojawiÅ siÄ pomysÅ, aby odtajniÄ, choÄby czÄÅciowo, bazÄ pytaÅ, tak by kursanci mogli siÄ lepiej przygotowaÄ.
Eliza GÅowicka